Print Kontakt
Vedtægter
Overdragelser
Ombygning af lejlighed
Fremleje
Husorden
Vejledning til køber
Forsikring
Skrald
Energimærkning
Nøgler
Vaskeri
Brugermanual til vinduer

 

 

 

A/B Wilkensgården

 

SALGSVEJLEDNING

 

Denne vejledning indeholder en beskrivelse af proceduren samt svar på de fleste spørgsmål i forbindelse med salg af din andelslejlighed i A/B Wilkensgården. Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål her i vejledningen, så kontakt administrator ADLEX Boligadministration. Du finder mailadresse og telefonnummer bagerst i vejledningen.

 

Normalt tager en overdragelse 2-3 måneder fra du indsender de nødvendige oplysninger til ADLEX, til du modtager købesummen på din bankkonto. Du kan selv gøre meget for at der ikke spildes tid.

 

Reglerne for overdragelse af andele findes i andelsboligloven og andelsboligforeningens vedtægter.

 

1.     BESLUTNING OM SALG

 

Når du har besluttet at sælge din andelslejlighed skal du orientere bestyrelsen og ADLEX samt følge nedenstående procedure.

 

1.1.        Vurdering, El-syn og VVS-syn

 

Det er i A/B Wilkensgården et krav at der udarbejdes vurderingsrapport samt El- og VVS-syn ved salg af andelslejlighed. Vurderingsrapporten bruges til opgørelse af andelens værdi (forbedringer og fradrag). EL- og VVS-syn skal sikre at der ingen ulovligheder er i lejligheden. Alle tre rapporter betales af sælger. 

 

Vurderingsrapport:

Vurderingsrapporten skal udarbejdes af den af bestyrelsen udpegede vurderingsmand.  Bestyrelsen har udpeget BANG & BEENFELDT som foreningens vurderingsfirma. Prisen for vurdering er kr. 4.495,00. 

 

Kontaktoplysninger til BANG & BEENFELDT:

Firma

Tlf. nr.

E-mail

BANG & BEENFELDT

32 57 82 50

Andel@bangbeen.dk

 

BANG & BEENFELDT sender vurderingsrapporten til foreningens bestyrelse, administrator (ADLEX) samt dig. Faktura for udarbejdelse af vurderingsrapporten betales i første omgang af foreningen, og modregnes derefter ved afregning af salget. 

 

Vurderingsrapporten er gældende i 12 mdr. fra udarbejdelsen.

 

Klage over vurderingsrapport:

Såfremt du har indsigelser til vurderingsrapporten, skal det afklares med BANG & BEENFELDT.  

 

El – og VVS-syn:

For aftale om udarbejdelse af EL- og VVS-syn bedes du kontakte nedenstående.

 

VVS-syn: (rapporten koster ca. kr. 1.150)

Firma

Tlf. nr.

e-mail

BERGGREEN VVS

38 80 22 22

mail@berggreen-vvs.dk

 

EL-syn: (rapporten koster ca. kr. 1.500)

Firma

Tlf. nr.

e-mail

Stryhn Electric

33 31 12 64

stryhn@stryhn.dk

 

Hvis der konstateres, mangler i forbindelse med EL- eller VVS-synet skal disse udbedres inden overdragelsesdagen. Overdragelsesaftalen kan godt udarbejdes og underskrives, men sælger skal fremsende dokumentation på udbedringen inden overdragelsesdagen.

 

1.2.        Pris

 

Andelens maksimale andelsværdi fremgår af senest regnskab som altid kan findes på ProBo.  

 

Fradrag

ADLEX noterer alle fradrag jf. vurderingsrapporten i overdragelsesaftalen. Du skal derfor selv gøre opmærksom på, hvis du udbedrer fradrag som dermed ikke skal medtages i overdragelsesaftalen.

 

1.3.        Overdragelse

 

Ifølge foreningens vedtægter § 14, stk. 2 kan andelshavere, som har fået overdraget sin andel før 1. maj 2005, frit indstille en ny andelshaver.

 

Ifølge vedtægternes § 14, stk. 3 er andelshavere, som har fået sin andel overdraget efter 1. maj 2005, forpligtet til at tilbyde andelen til sin nabo med henblik på sammenlægning af de to andele til én andel og én brugsret. Bestyrelsen skal modtage dokumentation (naboerklæring) for tilbuddet. Såfremt naboen ikke ønsker at få overdraget andelen, er den fraflyttende andelshaver fritstillet til selv at indstille den nye andelshaver. I den forbindelse er den fraflyttende andelshaver berettiget til at sælge andelen til en reduceret pris, uden at andelen forinden på ny skal tilbydes til naboen til den reducerede pris.

 

1.4.        Ejendomsmægler

 

Såfremt du vælger at sælge din andelslejlighed gennem en ejendomsmægler vil dette betyde, at du ikke skal udfylde ADLEX´ salgsformular, men at ejendomsmægler sender købsaftalen udarbejdet af ejendomsmægler til ADLEX.

 

Vi skal gøre opmærksom på, at salg gennem ejendomsmægler vil medføre et ekstragebyr på kr. 2.500,00 inkl. moms, da salg gennem ejendomsmægler bl.a. medfører følgende ekstra sagsbehandling for ADLEX: Korrespondance med ejendomsmægler, kontrol af indbetaling fra 

ejendomsmægler, afregning til ejendomsmægler m.v.

 

Ejendomsmægler vil som oftest forlange at få transport i købesummen, hvilket vil sige at ADLEX er forpligtiget til at afregne ejendomsmæglers honorar direkte til ejendomsmægler inden købesummen udbetales til dig.

 

2.     AFTALE OM SALG

 

2.1.        Køber er fundet

 

Når du har fundet en køber til lejligheden, skal det meddeles til bestyrelsen og ADLEX. Meddelelse til ADLEX gives ved at udfylde salgsformularen på adlexbolig.dk - https://www.adlexbolig.dk/salg-af-andelsbolig/

 

2.2.        Dokumenter der skal indsendes til administrator

 

ADLEX skal modtage følgende for at kunne udarbejde overdragelsesaftalen: 

-               Udfyldt salgsformular 

-               Vurderingsrapport

-               EL-syn

-               VVS-syn

 

ADLEX kan ikke færdiggøre overdragelsesaftalen før du har indsendt alle disse oplysninger.

 

Når ADLEX modtager din meddelelse om salg, salgsformular eller købsaftalen fra ejendomsmægler, udarbejder ADLEX overdragelsesaftalen. Overdragelsesaftalen skal godkendes og underskrives af bestyrelsen samt af dig og køber.

 

Sælgers gebyr i forbindelse med overdragelsen:

Kr. 0,00

 

Købers gebyr i forbindelse med overdragelsen:

Kr. 7.000,00 inkl. moms - Berigtigelseshonorar til ADLEX 

Kr. 3.000,00 inkl. moms – Lovpligtigt nøgletalsskema til ADLEX

Kr. 1.250,00 inkl. moms – Gebyr til AB Wilkensgården 

 

2.3.        Godkendelse af køber

 

Når ADLEX har modtaget din meddelelse om salg udarbejder ADLEX overdragelsesaftalen og fremsender til godkendelse hos dig og bestyrelsen. Når overdragelsesaftalen er godkendt, sørger ADLEX for at lægge den til digital underskrift hos bestyrelsen, sælger og køber.

 

2.4.        Underskrift af overdragelsesaftalen

 

Det er vigtigt at overdragelsesaftalen underskrives så hurtigt som muligt, da køber efterfølgende skal give sin bank besked om overførsel af købesummen. Du skal være opmærksom på, at køber ifølge loven om forbrugerbeskyttelse har en fortrydelsesfrist på 6 dage efter aftalen er underskrevet.

 

2.5.        Nøgletalsskema

Fra den 1. januar 2014 er reglerne for overdragelse af en andelsbolig blevet ændret. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, som er ansvarlig for andelsboligloven, udsendte den

20. december 2013 en ny bekendtgørelse om oplysningspligt ved salg af andelsboliger.

 

Boligministeriet har besluttet, at der skal udarbejdes to nye lovpligtige nøgleoplysnings- skemaer, ét for foreningen og ét for den enkelte andelslejlighed. Foreningsskemaet findes på foreningens hjemmeside. Det individuelle skema er et standardskema udarbejdet af Ministeriet som ADLEX udfylder i forbindelse med udarbejdelsen af overdragelsesaftalen, og som vedlægges til underskrift.

2.6.        Opkrævning af købesum

 

Købesummen skal indsættes senest 4 hverdage før overdragelsesdagen i andelsboligforeningens pengeinstitut.

 

 

2.7.        Andelsbevis

 

I forbindelse med udarbejdelsen af overdragelsesaftalen udarbejdes også ”tillæg til andelsbevis” som er en transport af andelsbeviset til køber. Dokumentet fremsendes med de øvrige overdragelsesdokumenter og underskrive digitalt. 

 

3.     NØGLEOVERDRAGELSE OG INDSIGELSER

 

3.1.        Nøgleoverdragelse

 

På overtagelsesdagen er du selv ansvarlig for nøgleoverdragelse til køber. Lejligheden skal overdrages i rengjort og ryddelig stand. Der må ikke efterlades løsøre i lejligheden, medmindre dette er aftalt med køber. Hvis der er efterladt løsøre, som der ikke er indgået aftale om med køber, vil disse blive fjernet på din regning uden ansvar.

 

Det er vigtigt at overdragelsesaftalen er underskrevet af alle parter og at købesummen er indbetalt inden du overdrager nøglerne til køber. Bekræftelse af dette er din dokumentation for at handlen er endelig.

3.2.        Aflæsning af forbrugsmålere

 

Du er selv ansvarlig for at der bliver aflæst vand, varme, el, gas, m.v., samt at melde flytning til forsyningsselskaberne. Husk at det er dig, der hæfter overfor forsyningsselskaberne, indtil der er aflæst. 

 

3.3.        Vaskeri

 

Ved nøgleoverdragelsen skal vaskebrikken afleveres til køber. Køber skal aktivere sig på Nortecs hjemmeside med den udleverede aktiveringskode fra administrator.

  • Gå til www.e-vaskeri.dk
  • Vælg "opret bruger"
  • Tast vaskeriets adresse (Wilkensvej 16A) og tryk vælg
  • Følg oprettelsestrinnene 

 

 

3.4.        Mangelsindsigelser

 

Når køber er flyttet ind i lejligheden, har køber 14 dage (10 hverdage) til at gøre indsigelser. Køber gør indsigelse ved at sende en mail til dig, bestyrelsen og ADLEX. Nærmere krav til indsigelsen fremgår af overdragelsesaftalen. Der gøres opmærksom på, at indsigelsessager skal afklares mellem køber og sælger, da hverken bestyrelsen eller ADLEX kan træffe afgørelse om en indsigelse.

 

4.     AFREGNING

 

4.1.        Afregning

 

Hvis der er pant (lån) i lejligheden sender ADLEX efter underskrift af aftalen en afregningsinstruks som skal udfyldes og underskrives af banken som har pant. Instruksen skal udfyldes og returneres til ADLEX til brug for afregning af købesummen. Såfremt der er taget pant i din lejlighed, kan der ikke ske afregning, før denne formular er udfyldt og underskrevet af panthaver.

 

Købesummen frigives efter 10 hverdage efter overtagelsesdagen fratrukket kr. 5.000,00 som tilbageholdes i 30 dage fra overtagelsesdagen alene til eventuelle tilgodehavender hos foreningen og administrator.

 

4.2.        Frigivelse af det tilbageholdte beløb

 

30 dage efter overdragelse frigives det tilbageholdte beløb på kr. 5.000,00. 

 

4.3.        Afregning af vand- og varmeregnskab

 

Foreningens vand- og varmeregnskabsår løber fra den 01.11 til den 31.10. Ved afregning af købesummen tilbageholdes henholdsvis kr. 2.500,00 til uafsluttet vandregnskab og kr. 2.500,00 til uafsluttet varmeregnskab. Når vand- og varmeregnskabet er udarbejdet, fremsendes en opgørelse over vand, varme og det tilbageholdte beløb til sælger på mail.  

 

5.     DIVERSE

 

5.1.        Foreningens hjemmeside

 

Du kan altid finde foreningens dokumenter (vedtægter, regnskaber, referater m.v.) på foreningens hjemmeside: abwilkensgaard.probo.dk

 

 

5.2.        Spørgsmål og kontaktoplysninger

 

Hvis du har spørgsmål til salgsprocessen kan du kontakte bestyrelsen eller foreningens daglige kontaktperson hos ADLEX. 

 

Bestyrelsen:

abwilkensgaarden@gmail.com

 

Administrator – Emilie Løfsted Hardenskou:

Mail:elh@adlexbolig.dk

Tlf.: 33 30 70 86

 

 

Opdateret maj 2025

Downloads

Naboerklæring